Баку, Азербайджан - перський шах захоплено дивиться на головну героїню і робить їй пропозицію, яка не передбачає відмови: відмовся від своєї віри, виходь за мене заміж і насолоджуйся багатством, будь моєю коханою царицею. Аудиторія з 450 чоловік спостерігає за цією сценою, затамувавши подих. З гідністю, мудрістю і мужністю Тахіре відхиляє цю привабливу пропозицію. Замість цього, каже вона, вона вирішила присвятити своє життя великій Справі, яка, як вона вірить, змінить весь світ.

П'єса, прем'єра якої відбулася 8 липня в Азербайджанському державному академічному національному драматичному театрі, має назву «Дочка сонця» і присвячена життю Тахіре, впливової поетеси, богослова та піонера жіночої емансипації. У цей вечір і актори, і глядачі не приховували свого хвилювання.

-

Ця сцена зображує зустріч перського шаха Насир ад-Діна з Тахіре, коли він пропонує їй вийти за нього заміж, якщо вона відречеться від своєї віри. Тахіре відхилила пропозицію, вимовивши такий вірш: «Царство, багатство і влада для тебе. Бідність, вигнання, смерть для мене. Солодкість безпечності - ось вибір твій. Самопожертва - ось вибір мій».

Тахіре - героїня не тільки однієї конкретної релігійної традиції, але і всього людства, - сказав після спектаклю Сайман Аруз, поет та керівник відділу літератури «Південний Азербайджан» у Спілці письменників Азербайджану. - Вона жила та померла заради Божественних, духовних, загальнолюдських цінностей. Це безпрецедентна фігура в історії Сходу. Вона стала голосом свободи для мільйонів людей.

Вистава збігся за часом з новим сплеском уваги до Тахіре в Азербайджані. У 2016 році, була переведена та опублікована книга про життя та творах Тахіре, яка викликала великий інтерес серед жителів Азербайджану до життя цієї унікальної жінки, яка так багато зробила для жіночої емансипації. Дізнавшись про Тахіре, журналіст Камаля Салім Муслімгизи була настільки натхненна історією її життя, що вирішила написати п'єсу «Дочка сонця». Пані Муслімгизи запросила на ролі близько 30 студентів з десятка різних бакинських університетів. 

- Тахіре жила та померла заради істини, - говорить пані Муслімгизи. - Цей проект змінив моє життя. Раніше у мене були тільки смутні ідеї і мрії, але тепер у мене є духовна сила, я знаю, що потрібно зробити. Тахіре дала мені мужність діяти заради загального блага. 

Тахіре народилася на початку XIX століття у відомій родині богословів з міста Казвін в Ірані. Вона жваво цікавилася питаннями, які в той час вважалися недоступними розуму жінок і недоречними для них. Незважаючи на перешкоди, що стояли перед нею, Тахіре стала відомою поетесою та богословом, її вплив був величезний при її житті, та ані трохи не ослаб навіть через півтора століття після смерті.

У 1844 році Тахіре стала першою жінкою, яка прийняла Вчення Баба, попередника Бахаулли, та стала однією з провідних фігур Руху, який поширився по всій Персії, а потім і за її межами. Нова Віра за кілька років залучила до своїх лав десятки тисяч чоловік.

Її друге ім’я «Тахіре», що означає «Найчистіша», було дано їй Бахауллою, з Яким вона познайомилася в 1848 році на історичному з'їзді в Бедашті.

Саме на цій важливій зустрічі Тахіре публічно зняла чадру. Це було немислимим вчинком в Персії XIX століття, - в патріархальному суспільстві, де жінки займали цілком підлегле становище. В цей історичний момент вона заявила, що відтепер жінки та чоловіки рівні і що поява Вчення Баба означає розрив з традиціями минулого, - пролунав «приголомшливий трубний глас», як писав про це Шогі Еффенді.

Чотири роки по тому, коли перський уряд відкрив жорстоке полювання на послідовників Баба, Тахіре була арештована в Тегерані. Їй запропонували відректися від своєї віри, а коли вона відмовилася, її стратили. Її останні слова стали девізом безлічі людей на сто років вперед: «Можеш мене вбити, коли тобі буде завгодно, але жінки будуть вільні, і перешкодити цьому ти не в силах».

П'єса «Дочка сонця» яскраво висвічує неперевершену хоробрість Тахіре, - якість, яка надихала безліч поколінь після неї. Нігар Алієва, провідна актриса, яка зіграла роль Тахіре, пояснює:

- Тахіре говорить у п'єсі: «Я народилася як Заррин-Тадж, але жила як Тахіре». Граючи Тахіре, я відчула, що змінилася. Я не та ж сама людина, якою була раніше. Тепер моє життєве гасло таке: «Я народилася Нігарою, але буду жити як Тахіре».

У виставі сцени з життя Тахіре перемежовуються відступами, коли читаються історії з її життя та добірки її віршів.

Один з глядачів так прокоментував свої враження від постановки: «Тепер я розумію, наскільки ми повинні бути мужніми, як важливо нам піднімати наші голоси проти гноблення і тиранії».

Тахіре також давно зацікавила вчених. Західні сходознавці XIX століття писали про її вплив на літературу та рух за гендерну рівність. В останні роки з'являється все більше і більше наукових статей та книг про неї. Вийшов переклад трьох томів її віршів на англійську мову. Російська письменниця та драматург Ізабелла Гриневська зробила «Тахіре Куратуль-Айн» головною героїнею своєї п'єси про бабідів «Баб. Драматична поема з історії Персії». Про цю п'єсу позитивно відгукувався Лев Толстой, який цікавився вченням Баба. До образу «Куратуль-Айн, Тахіре» неодноразово звертався російський поет-футурист Велемір Хлєбніков, причому про її трагічну страту він пише то «спалена», то «сама затягла на собі кінці мотузок».

Її важливий вплив на людство знайшло відгук у серцях багатьох людей творчих професій, - художників, драматургів, письменників, музикантів та кінематографістів, які створювали і продовжують створювати твори, натхненні прикладом її життя.

Тахіре писала перською, арабською та азері, широко поширених в Казвіні та прилеглих регіонах. Азері - основна мова Азербайджану.

Постановки п'єси продовжаться в Баку, а в найближчі місяці вистави пройдуть також на сценах і інших міст країни.

Джерело - news.bahai.org