Традиція гончарної справи, заснована в Англії сто років тому і натхненна принципом бахаї про єдність людства, прагне об'єднати Схід і Захід.

ЛОНДОН. Сто років тому два гончара - один англієць, інший - японець, - поклали початок творчого підприємства з метою об'єднання мистецтва і традицій Сходу і Заходу.

Бернард Ліч народився в 1887 році в Гонконзі, а ріс в Японії та Сінгапурі. З ранніх років він відстоював необхідність взаємодії і злиття Сходу і Заходу. Його ідеалізм і пристрасна турбота про людство, що знайшли вираження в його ремеслі, пізніше зміцніли і розширилися, коли він прийняв Віру Бахаї.

З моменту свого заснування в 1920 році «Кераміка Ліча» (Leach Pottery), заснована Лічем і його другом Сьодзо Хамада в Сент-Айвс, Англія, стала однією з найбільш знаменитих і впливових ремісничих майстерень в світі. Сторічний ювілей майстерні в даний час відзначається низкою спеціальних виставок, в тому числі в Центрі вивчення ремесел, що базується при Університеті творчих мистецтв в Фарнхеме, і в історичній галереї Уайтчепел. Сама «Leach Pottery» також відзначає ювілей програмою творчих ініціатив.

«Для Ліча горщик - це свого роду сховище в широкому сенсі, не тільки для речей матеріальних, а й для ідей, думок і якостей», - каже професор Саймон Олдінг, директор Центру вивчення ремесел. «Він глибоко вірив в ідею спільної роботи рук, серця і розуму, і він міг сполучати їх зі своїм власним розумінням духовного і гуманістичного життя».

pioneering pottery unity east west 02

Бернард Ліч навчає японських студентів в печах Марусан, Фудзіма. З архіву Бернарда Ліча в Центрі вивчення ремесел Університету творчих мистецтв, BHL / 12667.

Синтез Сходу і Заходу

Молодий Ліч вивчав малюнок і гравюру в Лондоні, а в 1908 році повернувся до Японії з наміром викладати гравюру. Деякі з його перших робіт, що демонструють високий рівень майстерності в малюванні ліній, виставлені в Фарнхемі, багато екземплярів належать колекції покійного Алана Белла, бахаї, який працював на Ліча в 1970-х роках. Архів Белла, нещодавно придбаний Центром вивчення ремесел, включає в себе безліч зразків, які раніше ніколи не виставлялися на загальний огляд.

«Початок виставки показує зв'язок між його найбільш ранніми і невідомими публіці студентськими малюнками з його ранніми японськими гравюрами, - каже професор Олдінг. - Це перший випадок, коли Ліч фізично визначає себе через цей японський період, як в своїх автопортретах, так і в зображеннях ландшафту. Японія глибоко вкоренилася в його свідомості і практиці».

pioneering pottery unity east west 06

Один з найперших горщиків Раку, який Ліч зробив за допомогою невідомого майстра, Токіо 1911 р © Центр вивчення ремесел, Університет творчих мистецтв, Р.75.67.

В Японії Ліч був зачарований керамічними традиціями країни і присвятив себе вивченню цього ремесла, розвиваючи підхід, що поєднує східні і давньоанглійські методи. Потім, в 1920 році, він і Хамада заснували гончарну майстерню в Сент-Айвс на спонсорські кошти. Але відсутність в Корнуоллі деревини, необхідної для обігріву печей, і погане постачання місцевою глиною та натуральними матеріалами для глазурі зробили її менш ефективним ніж очікувалось майданчиком для починань. Зазнаючи безліч випробувань та невдач, Ліч і Хамада були переконані, що вони відкривають нову еру для художника-майстра-гончара, повертаючи поняття істини матеріалами та красу простого дизайну і ніжних квітів. Їхня віра в синтез Сходу і Заходу була основою їх підходу.

«Ліч перейняв іконографію з східноазіатською кераміки в своїх власних роботах, - каже професор Олдінг. - Ви можете бачити як формальну, так і неформальну взаємодію між Великобританією і Японією». Прості декоративні мотиви, які Ліч використовував для своїх горщиків, включали листя, птахів і риб.

pioneering pottery unity east west 04

Ваза Бернарда Ліча під назвою «Соломон серед лілій» на виставці «Kai Althoff Goes with Bernard Leach» в Художній галереї Уайтчепел в Лондоні. Зображення люб'язно надано музеями Лестера © Bernard Leach Estate.

Віра і практика

Особисті переконання гончара зміцнилися з його відкриттям для себе Віри Бахаї, представленої йому його другом, американським художником Марком Тобі, та яку Ліч офіційно прийняв в 1940 році. Одним з принципів Вчення Бахаулли, який особливо знайшов відгук у його душі, був наступний «...визнавати справжню цінність художників і майстрів, бо вони просувають справи людства». (З Скрижалі Бахаулли)

Ліч завжди вважав, що люди, які використовують гарні вироби ручної роботи, можуть внести значний вклад в добробут суспільства. Але з часом він прийшов до розуміння, що досягнення більш високих рівнів єдності - це єдине рішення більш серйозних проблем, що стоять перед людством. «Я вірю, що Бахаулла був Богоявленням, і що Його справа полягала в тому, щоб закласти духовні основи, на яких встановиться людське суспільство», - писав він. Його духовне сприйняття ще більш загострилося, коли в 1954 році він здійснив паломництво на Святу Землю. Досвід молитви в Святих Усипальницях бахаї зміцнив в ньому почуття, що він повинен активізувати свої зусилля, щоб сприяти більшій єдності між Сходом і Заходом.

«Мистецтво, оскільки в ньому ми також прагнемо до досконалості, єдине з релігією, і цей факт добре відомий на Сході, - писав Ліч наприкінці свого довгого життя. - Суперечності починаються там, де ми відокремлюємо інтелект від інтуїції, розум від серця і людини - від Бога».

pioneering pottery unity east west 01

Бернард Ліч з сином Девідом і учнями в Старій гончарній майстерні в Сент-Айвс, Англія. З архіву Бернарда Ліча в Центрі вивчення ремесел Університету творчих мистецтв, BHL / 8999A.

Важливість освіти займала центральне місце в практиці гончарної майстерні Ліча. Студенти і учні приймалися як з околиць, так і з-за кордону, створюючи унікальне цим самим інтернаціональне середовище. Сувора дисципліна в майстерні розглядалася як найважливіша основа для майбутнього успіху студентів на терені гончарного мистецтва, учням доручалося створювати один за іншим понад 100 стандартних дизайнів, від підставок під яйце до містких горщиків.

«Ліч, - зазначає професор Олдінг, - по суті, не відходив від своїх горщиків так само, як і від принципів. Згодом його учні заснували свої власні гончарні майстерні, використовуючи ті ж засоби вираження та розглядаючи невелику керамічну майстерню як інструмент, за допомогою якого можна вести важке, але повноцінне творче і емоційне життя».

pioneering pottery unity east west 15

Юний відвідувач оглядає глечик Бернарда Ліча під час інсталяції, «Kai Althoff Goes with Bernard Leach» в галереї Уайтчепел, Лондон, 7 жовтня 2020 р - 10 листопад 2021 р.Фото: Поллі Елтес

Непересічна спадщина

Встановлена Лічем традиція домінувала в західній кераміці протягом більшої частини двадцятого століття, залучаючи незліченну кількість шанувальників по всьому світу. У галереї Уайтчепел сучасний німецький художник Кай Альтхофф вибрав 45 творів Ліча з великих колекцій і розробив для них спеціальні вітрини.

«Альтхоффа привертають роботи Бернарда Ліча і його підхід до створення предметів, - каже куратор Емілі Батлер. - Він дуже зацікавлений в цьому синтезі краси і зручності, в тому, як мистецтво і предмети можуть бути використані і можуть бути корисні. У назві виставки ім'я Альтхоффа стоїть поруч з ім'ям Ліча. Він говорить, що хотів би, щоб філософія його роботи була такою ж, як у Бернарда Ліча».

pioneering pottery unity east west 00

Бернард Ліч і Сьодзо Хамада захоплюються англійським середньовічним глечиком, 1966 рік. З архіву Бернарда Ліча в Центрі вивчення ремесел Університету творчих мистецтв, BHL / 12872.

Хамада помер в 1978 році, а Ліч - роком пізніше, у віці 92 років, але відвідувачі як і раніше їдуть з усього світу в Сент-Айвс, щоб побачити те місце, де ці два гончара заснували стиль мистецтва, що поєднав міцну дружбу і міжкультурне порозуміння. Щоб відзначити своє сторіччя, «Leach Pottery» запланували річну програму заходів, більшу частину яких вони були змушені відкласти, або змінити через пандемію.

«Leach Pottery завжди демонструвала стійкість в мінливих умовах, - каже її нинішній директор Ліббі Баклі, - Вона витримала і витримає випробування часом, постійно вводячи нововведення і відповідаючи на виклики. І, керуючись рішучим духом наших засновників, ми продовжуємо працювати не покладаючи зусиль».

«Ми впевнені, що люди і далі будуть святкувати разом з нами, отримуючи уроки, шануючи і продовжуючи спадщину Бернарда Ліча і Сьодзо Хамад свіжими і захоплюючими сучасними способами - як протягом цього критичного для нас часу, так і в майбутньому».

Джерело - news.bahai.org

View the embedded image gallery online at:
https://bahai.cv.ua/news/670-bwns-1458.html#sigProId7c71b593b0